Ontspan

Er zijn veel lessen te leren tijdens deze periode van met z’n allen thuis zitten. Eén van de belangrijkste is misschien wel: Ontspan! Doe een stapje terug, laat het moeten los en vertraag. Helaas is dat niet zo eenvoudig voor velen.

We zijn allemaal geprogrammeerd om op te schieten, door te werken en zo veel mogelijk gedaan te krijgen in zo weinig mogelijk tijd. Snel, snel, snel want er zitten maar 24 uur in een dag. Geen tijd te verliezen, want tijd is geld. Niets kan tot morgen wachten, alles moet vandaag.

Je leert het als kind al, opschieten. Hoe vaak stonden je ouders ’s ochtends niet te roepen dat je op moet schieten? Hoe roep jij tegen je kinderen dat ze op moeten schieten? En hoe vaak lukt dat? Het kost veel energie om kinderen op te laten schieten. Kinderen hebben van nature een meer relaxt ritme dan wij volwassen. Zij volgen hun natuurlijke ritme nog. Maar als snel dwingen wij ze om hun ritme aan ons ritme en daarmee het ritme van de werkende mens aan te passen. Schiet op, ik moet op tijd op mijn werk zijn!

Nu hoeven we nergens meer heen, sterker het verzoek is om zo veel mogelijk thuis te blijven. En toch proberen velen van ons met alle macht vast te houden aan het schema van voor de corona-crisis. Vroeg opstaan, op tijd achter de laptop en een to-do lijst die veel en veel te lang is. Dan zijn er ook nog kinderen om te helpen met huiswerk en ander klusje die gedaan moeten worden.

Waarschijnlijk heb je op je werk ook al eens gemerkt dat dit to-do lijst veel te lang is. Je to-do lijst is wensen denken, het zou zo fijn zijn als. Dat is niet de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat je de hele dag onder druk werkt, je werkt waarschijnlijk niet af krijgt en met een onvoldaan gevoel weer naar huis gaat.

Nu je thuis werkt, merk je hopelijk dat het ook anders kan. Je hoeft niet meer vroeg op, het mag. Ook de realiteit van de t-do lijst komt hopelijk bij je binnen. Het is gewoon niet mogelijk zoveel te doen in de tijd die je hebt. Je moet niet de tijd aan je to-do lijst aanpassen maar je to-do lijst aan je tijd! Vertraag en ontspan.

Ik weet, dat is moeilijk. Je moet een nieuwe gewoonte aanleren en de oude afleren. Je hebt het ook aangeleerd om druk te zijn, dus je kan jezelf ook aanleren om meer ontspannen te zijn. Begin met de tips hieronder:

  1. Kijk wat kan, niet wat moet. In een dag zitten 24 uur. Een deel daarvan breng je slapend door, die uren vallen al af. Dan zijn er nog de tijden waarop je eet, die uren zijn ook bezet. Je houdt ongeveer zo’n 7 werk uren over (na aftrek van pauzes). Het is gewoon ook niet mogelijk om deze uren volledig geconcentreerd te werken. Verdeel je werk naar concentratie niveau. Kijk ook wat er mogelijk is in een dag, hoe lang doe je over een taak? Ik heb mijn agenda ingedeeld in dagen dat ik me goed kan concentreren en dagen dat dat niet lukt. Op donderdag lukt het me niet om me uren te concentreren, dus dan ga ik bijvoorbeeld afbeeldingen voor een werkboek zoeken. Dinsdag is een dag waarop ik me in de ochtend goed kan concentreren, die tijd reserveer ik dan ook altijd om te schrijven. Door gewoon bij te houden hoe lang ik ergens over doe weet ik hoeveel tijd een taak mij kost. Een blog schrijven, foto erbij zoeken en online zetten kost me 1,5 uur en dat is dan ook de tijd die ik ervoor reserveer.
  2. Leef op je eigen tijd. Nu je niet om half 9 op kantoor hoeft te zijn, kan je makkelijker je eigen tijd in delen. Sta wat later op als je dat nodig hebt en werk van 10 tot 18 wanneer je dat beter bevalt. Mijn werktijden zijn ook verschoven. Omdat mijn kinderen thuis zijn, probeer ik de middag vrij te houden waardoor ik ’s ochtends eerder begin (ik ben tocht wakker) en tussen twaalf en één uur stop.
  3. Neem de tijd om te doen wat je ontspant. Wat ik al lang doe, en wat ik je echt kan aanraden, is tijd in je agenda reserveren om dat te doen wat je ontspant. Een kwartiertje om even te kleuren, een half uur lezen of even breien. Iets wat je echt even uit je dagelijkse beslommeringen haalt zodat je echt ontspant. Het werkt en je voelt je weer opgeladen daarna!

Vertraag en ontspan, niet alleen nu maar ook straks. Je zal merken dat je er baat bij hebt. Even een kwartiertje kleuren tussen je werk door, ontspant je brein en zorgt ervoor dat je je weer kan concentreren en met volle energie verder kan gaan. Daar heeft je baas ook wat aan.

Wat ga jij doen om te ontspannen?

Liefs,

Share This: