Wat te doen bij een uitdaging

En dan gooit de regering je ineens een enorme uitdaging toe. De scholen gaan dicht tot 6 april 2020. Dat betekend dat drie weken lang je kinderen thuis zijn. En omdat het advies ook is om thuis te werken, zal ook je man 3 weken thuis zijn. Drie weken op elkaars lip werken, spelen en leven. Dat kan een enorme uitdaging zijn zeker tijdens een afnemende maan.

De afnemende maan zorgt ervoor dat we meer de behoeft voelen om alleen te zijn. Om in onszelf te keren en te reflecteren. Vandaag staat de maan in het laatste kwartier en tot de nieuwe maan van volgende week dinsdag hebben we de behoefte aan rust en reflectie. Dat kan een enorme uitdaging zijn wanneer je als gezin drie weken bij elkaar ben.

Meditatie is daar een goed hulpmiddel bij. Mediteren geeft je tijd alleen en brengt je tot rust. Het zorgt ervoor dat je weer oplaad om er weer tegen aan te kunnen. Zeker in deze tijd van afnemende maan en met je gezin thuis kan het verstandig zijn om meer te mediteren. Ik heb ervoor gekozen om meerdere momenten van korte meditatie. Ongeveer 10 minuten per keer. Voor mij en mijn kinderen te behappen.

Andere oplossingen in dit soort situaties zijn magisch denken, de situatie van de positieve kant bekijken en je grenzen aangeven. Dat klinkt makkelijk, maar in de dagelijkse sleur van dingen kan je dat makkelijk vergeten. Merk je dat je boos of geïrriteerd wordt, doe dan een stap terug haal diep adem en blaas uit. Doe dit drie keer en bekijk de situatie dan nog een keer.

Magisch denken is de situatie voor je zien zoals jij die zou willen hebben. Hem duidelijk visualiseren tot in de details. Hoe wil je het hebben? Dan voelen wat dat met je doet. En dat dan voelen tot in je tenen. Het beeld en het gevoel laat je dan los, je geeft het over aan het universum en vertrouwd erop dat het zo zal worden.

Vaak wordt het niet zoals jij het tot in detail voor je hebt gezien, meestal wordt het beter. Het universum weet namelijk wat je nodig hebt en geeft je dat ook. Dat kan anders zijn dan wat jij voor ogen hebt en daar moet je voor open staan. Zeker wanneer de situatie betrekking heeft op meerdere personen, zal het iets anders uitpakken. Maar dat is goed, let maar eens op.

Ik kan de situatie dat mijn kinderen 3 weken thuis zijn van school zien als vervelend en bloed irritant. Het is immers niet mogelijk om te werken zoals ik gewend ben. Maar het bied me ook mogelijkheden. Vandaag ben ik bijvoorbeeld mijn werkdag eerder begonnen waardoor ik vandaag ook eerder klaar ben met werken. Vanmiddag ga ik lekker spelen met mijn kinderen, we zien wel wat we gaan doen. Genoeg om uit te kiezen.

Dat mijn kinderen en mijn man thuis zijn, biedt meer gelegenheid voor quality time. Iedere dag alle maaltijden samen gebruiken waardoor er meer gesprekken zijn met ons vieren. Dagelijks samen spelen is goed voor jong en oud. Hard werken vraag namelijk ook om hard spelen. Ontspanning is net zo belangrijk als inspannen. De boog kan niet altijd gespannen zijn!

Wanneer je lange tijd op elkaars lip zit, is het heel belangrijk om je grenzen aan te geven. Vanochtend nog gedaan toen ik wilde mediteren. Jongens, mama gaat even mediteren als jullie nu even rustig aan gaan kleden dan zien we elkaar over een kwartier weer. Ik mocht nog een keer naar hun kamer om uit te leggen wat rustig aankleden was, maar toen kon ik mediteren.

Een andere vorm van grenzen aangeven is een planning maken en zeggen: nu werken papa en mama. In die tijd doen jullie ook je school werk en dan ben ik vanmiddag vrij om leuke dingen te doen. Mijn dochter is nu bij mij in de buurt met de iPad. Met haar koptelefoon op zodat ze mij niet stoort. Ik heb ook mijn koptelefoon op om aan te geven dat ik nu niet gestoord wil worden.

Zo moeten we de komende weken wel doorkomen. En wie weet, geeft het ook een andere invulling in de vakantie perioden. Mogen ze thuis relaxen en kan ik meer werk doen. Daar ga ik even magisch over denken. Ik kan wel zeggen, dat het me een blij gevoel geeft.

Leef vanuit je hart.

Liefs,

Share This: