Voor de klas

esv-groep3-nov16Op vrijdag 6 november zat ik bij het MPOP Event en daar kreeg ik een briljant idee! Op vrijdag 11 november zou op de school van mijn kinderen het nationale schoolontbijt zijn. Zou het dan niet een leuke gelegenheid zijn om de kinderen wat meer over voeding te vertellen? Dus maandag ochtend de stoute schoenen aangetrokken en naar de juf van mijn zoon in groep 4 gestapt.

De juf vond het een goed idee en ook de juf van groep 3 had interesse. Of ik dinsdag middag kon komen. Alles werkte mee, oppas voor mijn dochter, inkopen enzovoort en zo stond ik dinsdag middag eerst voor groep 3 en daarna voor groep 4.

Eerst schreef ik op het bord het woord ‘eiwitten’ en ik vroeg de kinderen wat dit was. Als eerste kwam daar ‘het wit van het ei’, maar toen ik vertelde wat eiwitten waren en dat ze in dierlijke producten zitten, kwam er zo een rij met eiwitrijke producten op het bord. Toen kwamen de vetten aan de beurt en ze hadden geen moeite om dingen op te noemen waar vetten in zaten. Maar toen ik vroeg waarom vetten belangrijk zijn voor je lichaam, bleef het toch wat stil. Als laatste behandelde ik de koolhydraten, de suikers. Ik vertelde hoe koolhydraten gemaakt werden met een mooie schematische tekening op het bord. Ook een lijst met producten met suiker maken ging als vanzelf. Zelf groente en fruit werden genoemd. Deze lijst hebben we opgesplitst in langzame suikers (groente en fruit) en snelle suikers (snoep).

Als laatste heb ik ze het verschil tussen snelle en langzame suikers laten proeven. Eerst een stuk appel, daar moet je echt op kauwen en er gebeurd dan van alles in je mond. Daarna een spekje, een spekje smelt bijna vanzelf in de mond, daar hoef je bijna niks voor te doen! Een duidelijker verschil tussen langzame suikers en snelle suikers is er niet.

De volgende dag ontving ik veel positieve feedback van de moeders op school. Van kinderen die tijdens het avond eten nog even de koolhydraten, vetten en eiwitten bespraken tot kinderen die om een appel voor het sporten vroegen omdat ze daar langer energie van hadden.

Inmiddels hadden ook de kleuter juffen gevraagd of ik ook bij hen in de klas wat kon komen. Dus vrijdag ochtend was ik weer op school om na het nationale schoolontbijt te vertellen over gezond eten.

Ik had mijn dochters keuesv-kleutersken geplunderd en met een tas vol speelgoed boodschappen stond ik voor de klas. Ik vroeg de kinderen of ze me konden helpen de boodschappen te sorteren op gezonde en ongezonde dingen. Toen dat gedaan was hebben we samen gekeken of het klopte. Natuurlijk klopte het niet helemaal. Toen ik vroeg waarom bepaalde dingen ongezond waren, konden de kinderen dat haarfijn uitleggen. Samen met de kinderen heb ik ook besproken waarom gezond eten gezond is en waarom het zo belangrijk voor je is.

Ook de kleuters kregen een stuk appel en een spekje, deze keer om het verschil te proeven tussen gezond en ongezond eten. Een groot succes.

De feedback van de juffen was ook heel positief. Wat ik vertelde was interessant en goed aan het niveau van de kinderen aangepast. Er is zelfs een stukje op de website van de school verschenen over mijn voorlichting!

Zelf vond ik het heel erg leuk om te doen. De kinderen luisterde aandachtig en dachten heerlijk mee. Vooral de feedback van de moeders en juffen zegt me dat ik echt op het goede pad zit. Heerlijk!

Liefs,

handtekening-web

Share This: