Zelfzorg

Soms heb je het echt nodig zo’n wake-up call zoals mijn dochter mij ongeveer een maand geleden gaf. Zo’n schop onder je kont die je wakker schudt en doet beseffen dat je niet zo aardig voor jezelf bent.

En laten we wel wezen, de belangrijkste persoon waar je goed voor moeten zorgen op deze aarde dat zijn we zelf. Egoïstisch? Geenszins! Goed voor jezelf zorgen, zorgt ervoor dat je goed in je vel zit. En wanneer je goed in je vel zit, ben je positiever en is je weerstand beter. Een goede weerstand zorgt er weer voor dat je minder vatbaar bent voor ziektes.

Pas wanneer je gezond bent en lekker in je vel zit, ben je in staat om goed voor een ander te zorgen. Zeker wanneer je kinderen hebt, of op een andere manier zorgt draagt voor anderen, is het zaak jezelf niet te vergeten. Je doet jezelf en de ander te kort wanneer je dat niet doet!

Nu begon ik mijn zelfzorg routine een maand geleden na de figuurlijke schop onder mijn kont door mijn dochter. Om aardig voor mezelf te zijn doe ik nu dagelijks aan yoga, eet ik geen geraffineerde suikers en mediteer ik bijna dagelijks. Daar voel ik me prettig bij en het maakt van mij een relaxter mens. Vooral de minder hoofdpijn maakt dat ik lekkerder in mijn vel zit en helderder kan denken.

Dagelijks sta ik een half uur eerder op zodat ik de tijd heb om yoga te doen en me aan te kleden voordat mijn kinderen opstaan. Al na een paar dagen merkte in wat de ochtend yoga voor me deed. Niet zo zeer dat ik al fysieke verandering zag, maar hoe ik me na de yoga voelde. Wanneer ik naar de badkamer loop voel ik de inspanning die mijn spieren geleverd hebben. Dat gevoel maakt dat ik me trots voel en ik voel dan ook dat ik mijn lichaam anders draag.

Na een week merkte ik ook fysieke veranderingen. Mijn armen waren krachtiger waardoor ik meer herhalingen kon doen. Ook mijn buikspieren waren krachtiger waardoor ik de plank positie langer vast kon houden. Ik merkte ook dat ik rechter op ging lopen en dat mijn conditie met kleine stapjes vooruit ging.

Daarnaast heb ik de geraffineerde suikers te laten staan. Dit heb ik al vaker gedaan en toch is het een val waar ik steeds weer in trap. Gewoon omdat het een lastig ding is. Suiker zit in zoveel producten dat het lastig is om er helemaal vanaf te komen, maar niet onmogelijk. Nu zal je denken, suiker zorgt toch niet voor zoveel problemen? Maar bij mij is het de reden van gewichtstoename, stemmingsschommelingen, hoofdpijn en vermoeidheid. En dan ben ik vast nog een paar vergeten.

Sinds ik de suiker houdende voeding heb laten staan, voel ik me helderder en heb ik een stuk minder last van hoofdpijn. Suiker had een dusdanig impact op mijn lijf dat mijn menstruatie maandelijks begon met flinke hoofdpijn. Gisteren had hoofdpijn doordat ik slecht geslapen had en de dag ervoor een stroopwafel gegeten had. Dat was gewoon te veel suiker voor mij!

Goed voor jezelf zorgen is belangrijk, maar wanneer je dat niet doet is het lastig om er mee te beginnen. Begin dan met kleine stapjes, maak bijvoorbeeld één keer in de week een half uur vrij om even te lezen of voor een andere hobby. Je zal merken dat het veel met je doet. Misschien niet meteen, maar laat je daardoor niet uit de weg slaan!

Ik ben er ook nog lang niet, maar ik ben wel heel trots op mezelf dat ik het nu al een maand vol houdt. Nu wordt het routine en is het makkelijker vol te houden. Wees dus lief voor jezelf en zorg goed voor jezelf. Je hebt het verdient!

Leef vanuit je hart.

Liefs,

Share This: